Publikováno dne 01.08.2022
Válka na Ukrajině dopadá mimo jiné i na místní vzdělávací systém. To zásadně poznamenává životy a budoucnost 5,7 milionů ukrajinských dětí. V České republice se momentálně nachází téměř 150 tisíc z nich. Jak zajistit, aby se mohly i nadále plnohodnotně vzdělávat a jak v hostitelských zemích předejít přetížení škol a negativním dopadům na vzdělávání místních dětí? UNICEF podporuje vlády všech zemí, kam nyní děti z Ukrajiny přicházejí, včetně České republiky.
Každé dítě má právo na vzdělání. Školy dávají dětem budoucnost a také poskytují klíčový pocit bezpečí a struktury – nevyužité příležitosti k učení mohou mít celoživotní následky. Čím dříve se ukrajinské děti budou moci vzdělávat, rozvíjet a trávit čas se spolužáky i učiteli, tím dříve dokážou dohnat ztracený čas a zotavit se ze šoku, který utrpěly. Školní systémy jsou o to podstatnější pro zranitelné skupiny dětí, jako jsou děti s postižením nebo minoritního původu.
Přímo na Ukrajině UNICEF zajišťuje vzdělávací pomůcky, podporu učitelům a co nejvíce děti zapojuje do fyzického a on-line vzdělávání. V zemích, které přijaly ukrajinské uprchlíky, UNICEF všemi silami podporuje vlády a místní správu těchto zemí v jejich spravedlivém zařazování do národních systémů a v jejich smysluplné integraci.
UNICEF již zajistil přístup ke vzdělání pro 223 871 dětí, které nyní žijí v hostitelských zemích. Na léto také připravil letní programy, které umožňují 139 417 dětem dohnat vzniklé mezery ve vzdělání v hravé formě. Obdobné programy UNICEF ve spolupráci s Ministerstvem školství rozvíjí i v Česku, kde se mimo jiné zaměřuje také na rozšiřování kompetencí ukrajinských učitelů, kteří v zemi nyní žijí.
„UNICEF v České republice spolupracuje s vládou, obcemi, organizacemi občanské společnosti a dalšími zúčastněnými stranami na podpoře integrace dětí a dospívajících uprchlíků z Ukrajiny. Společně s Ministerstvem školství umožníme vzdělání různými cestami. UNICEF podpoří MŠMT při posilování kapacit českých a ukrajinských učitelů, aby usnadnil integraci ukrajinských žáků do českých škol. Je nutné, aby se každé dítě mohlo učit, rozvíjet a mělo přístup k jazykové a psychosociální podpoře. Budeme také podporovat děti v tom, aby zůstaly ve spojení se svou kulturou a byly připraveny na návrat, až to bude bezpečné,” uvedla Yulia Oleinik, Country Coordinator týmu UNICEF zajišťujícího odezvu na uprchlickou krizi v Česku.
„V případě, že zde bude umístěno 125 tisíc děti cizinců a bude existovat funkční relokační mechanismus zohledňující mimo jiné i výsledky screeningu kapacit v mateřských a základních školách, bude vzdělávací systém schopen situaci, byť s obtížemi, zvládnout,“ uvádí strategické priority vlády ke zvládání uprchlické krize. V takové situaci bude třeba brát ohled na jazykovou bariéru i psychologické aspekty práce s dětmi, které uprchly před válkou. I zde bude UNICEF se svými rozsáhlými zkušenostmi z práce v krizových zónách a migračních vlnách hrát zásadní poradenskou roli.