Finalistka Dítě Česka Maruška v celosvětové kampani #GirlGoals: Chci, aby se dívky nevzdávaly svých snů | UNICEF Česká republika

Nastavení cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které nám pomáhají zajišťovat funkčnost webu. Více o cookies

Finalistka Dítě Česka Maruška v celosvětové kampani #GirlGoals: Chci, aby se dívky nevzdávaly svých snů

Publikováno dne 13.03.2025

Na světě je právě 640 milionů dospívajících dívek – některé mohou téměř beze strachu následovat své sny, jiné se potýkají s překážkami. Mnohé nemohou chodit do školy, jiné se setkávají s předsudky jen proto, že jsou dívky. Svět se mění – někdy přímo před našima očima, jindy jsou změny skryté. U příležitosti Mezinárodního dne žen30. výročí Pekingské deklarace a akční platformy se UNICEF ptal patnáctiletých dívek a jejich maminek či babiček, jak se svět pro ně změnil. Do celosvětové kampaně #GirlGoals se zapojila také finalistka ankety Dítě Česka Maruška Sládková a její maminka Michaela.

„Jestli můžu říct něco ze svých zkušeností, tak mi docela vadí, že u nás ve škole nám učitelé při některých předmětech říkají: A tohle holkám nepůjde. Učitelé by nemuseli takhle srovnávat, jestli jsou holky dobré třeba na češtinu a kluci zase na matiku. Může to být úplně naopak. Mohli by nás trošku víc podporovat,“ svěřila se Maruška s překážkami, na které sama narazila.

Maruška ve světové kampani UNICEF #GirlsGoals.

„Chtěla bych, aby si holky více věřily, aby se hned nevzdávaly a nenechávaly se ovlivnit hodnocením druhých. Aby se k sobě i ostatním chovaly hezky, aby nehodnotily člověka podle toho, jak se obléká, jestli se líčí a jak vypadá. Aby spíš posuzovaly jeho povahu než vzhled,“ uvedla Maruška.

Její maminka Michaela má ze školy jinou zkušenost – s předsudky nebo šikanou spojenou se vzhledem se ona sama nesetkala. „Tohle jsme vůbec neřešili, měla jsem výborný kolektiv a pořád jsme lítali někde venku.“ I ona však čelila různým výzvám, i když by je sama za „výzvy“ neoznačila: „Třeba já jsem nedostala doporučení na střední školu od třídní učitelky, na střední škole jsem nedostala doporučení na řidičský průkaz. Tehdy hodně rozhodovali učitelé o tom, kterým směrem se bude můj život ubírat a kde mám skončit. Ale naštěstí jsem byla v tomhle silná a žádný nezdar ani informace, že něco nezvládnu nebo že patřím jinam, než kde se vidím já, mě nezlomily. Čelila jsem tomu a udělala jsem si vysokou školu, řidičský průkaz a dosáhla spousty jiných věcí,“ prozradila své zkušenosti.

Obě také mluvily o výhodách i hrozbách sociálních sítí a vyzdvihly fakt, že současná generace dívek a dospívajících je mnohem informovanější, než byla generace jejich rodičů. Mohou se zapojovat do projektů, které jsou jim blízké, i když se konají na druhé straně světa. Takové možnosti jejich rodiče neměli. Maruška se však setkala i s odvrácenou stranou sociálních sítí.

„Sociální sítě mají určitě na holky, na dnešní generaci, velký vliv a ukazují, jaký člověk vlastně je. Když tam přidáte novou fotku, která se vám líbí, jste z ní nadšení, a někdo vám na ni napíše něco ošklivého – třeba že se ztrapňujete nebo že vypadáte špatně – takový jeden člověk vás dokáže srazit. Začnete pochybovat, říkat si: Co jsem udělala špatně? Nechápete, co je na tom špatně. Člověka to nejen ovlivní, ale i zabolí. Cítíte se pak špatně a smutně,“ uvedla Maruška.

Maruška a její maminka se shodly, že pozitivní je fakt, že u obou jejich generací zůstává rodina na prvním místě. Michaela vyzdvihla, že na generaci své dcery obdivuje to, že se současní dospívající umí klást na první místo. „Dokážou říct, co chtějí, a dělají jen to, co je baví a těší. Dnešní dítě vám nepůjde studovat školu, kterou byste pro něj chtěli vy, nebo která je dobrá třeba z ekonomického hlediska. Chtějí dělat to, co je baví – jak v práci, tak ve volném čase. Umějí si to celkem dobře prosadit, hodně s vámi diskutují o všem, což já neznám,“ vysvětlila. „Není pro ně nic nemožné, v podstatě mohou být kýmkoliv a čímkoliv si zamanou.“

Také Maruška má velký obdiv ke generaci své maminky. „Umí se rozhodovat o svém životě, umí určit, co je dobré a co ne. Nedělají si hned o člověku obrázek podle prvního dojmu, chovají se slušně. Nevzdávají věci. My máme spoustu možností, ale ani si to neuvědomujeme – a někdy je nám to dokonce jedno,“ zakončila Maruška.

#GirlGoals je celosvětová kampaň UNICEF zaměřená na dospívající dívky. Dává jim hlas a podporuje jejich zapojení do vedoucích rolí v advokačních iniciativách. Kampaň si klade za cíl odstranit překážky, kterým dospívající dívky po celém světě čelí, a podpořit společné kroky na ochranu jejich práv.

Vaše pomoc je pomocí dětem
Takto můžete pomoci:
Vaše pomoc je pomocí dětem
Takto můžete pomoci: