Publikováno dne 28.02.2025
V UNICEF věříme, že každé dítě má právo na vzdělání, a to včetně toho nejranějšího. Předškolní vzdělávání a péče (ECEC) jsou klíčové pro rozvoj dětí a jejich budoucí vzdělávací úspěchy a UNICEF se zasazuje o to, aby děti, včetně těch v České republice, měly přístup ke kvalitnímu a dostupnému předškolnímu vzdělávání a péči. I proto je UNICEF, konkrétně pak sekce regionální kanceláře UNICEF pro Evropu a Střední Asii a kanceláře UNICEF na podporu řešení uprchlické situace v České republice, implementačním partnerem projektu zaměřeného na zkvalitnění předškolního vzdělávání a péče.

V rámci projektu, který realizuje Evropská komise pro podporu strukturálních reforem (DG REFORM) prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI), spolupracuje UNICEF s Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Hlavním cílem společného projektu je zvýšení kvality a rovného přístupu k předškolnímu vzdělávání a péči pro děti v České republice, zejména pokud jde o služby pro děti ve věku 0–3 let a děti ze znevýhodněného prostředí.
Jedním ze výstupů projektu s názvem „Vytvoření komplexního monitorovacího a evaluačního rámce pro předškolní vzdělávání a péči v ČR“ je zjištění, že přístup ke službám v současném nastavení výrazně souvisí s místem bydliště a datem narození dítěte. V České republice není zajištěna návaznost rodičovské dovolené a garantovaných míst v předškolním vzdělávání a péči.
U dětí narozených od 1. 1. 2024 včetně bude maximální doba čerpání rodičovské dovolené tři roky, nárok na místo v MŠ ovšem nevzniká ke dni, kdy dítě dosáhne 3. roku věku a kdy rodiči končí rodičovská dovolená, ale až k 1. 9. po dosažení třetího roku věku dítěte. Sladění péče o dítě a pracovních aktivit mají napomoci legislativní změny, jako je připravovaná novela zákona o dětských skupinách obsahující i sousedské hlídání nebo snížení pojistného u zkrácených úvazků (platné od 1. 2. 2024).

„Vybudování pevných základů pro další učení a rozvoj v prvních letech života dítěte má zásadní význam nejen pro další vývoj jeho kompetencí a jeho budoucí vzdělávací úspěchy, ale je také zásadní pro podporu jeho zdraví a wellbeingu. Účast na předškolním vzdělávání a péči je prospěšná pro všechny děti a zvláště pro ty, které pochází ze znevýhodněného prostředí. Kvalitní předškolní vzdělávání a péče totiž pomáhá tím, že předchází vzniku rozdílů v dovednostech dětí v raném věku, a je tak základním nástrojem boje proti sociálním nerovnostem i generační chudobě. Zvyšování dostupnosti předškolního vzdělávání a péče navíc pozitivně ovlivňuje zaměstnanost a účast rodičů, zejména žen, na trhu práce.
Za UNICEF jsme proto hrdým implementačním partnerem tohoto projektu, který hledá cesty, jak zlepšovat kvalitu a dostupnost služeb předškolního vzdělávání a péče v České republice. Současně nás velmi těší, že na projektu úzce spolupracují obě ministerstva, což významně přispívá k většímu propojení obou systémů tak, aby fungovaly pro děti a jejich rodiny co nejlépe,“ říká Lucie Plešková, která projekt za UNICEF koordinuje.
Projekt usiluje o vytvoření komplexního systému monitorování a evaluace a dále pak poskytování podpory obcím při rozšiřování přístupu ke službám předškolního vzdělávání a péče a zvyšování jejich kvality, a to i pro ty nejzranitelnější skupiny dětí, což následně celkově přispěje k lepší dostupnosti a kvalitě služeb předškolního vzdělávání a péče v České republice.
Fakta o projektu:
- Cíl projektu: Zvýšit kvalitu a dostupnost předškolního vzdělávání a péče pro děti ve věku 0–6 let.
- Podpora obcím: UNICEF poskytuje obcím nástroje a podporu pro rozšiřování místních služeb předškolního vzdělávání a péče.
- Monitorovací a evaluační rámec: Vytvoření komplexního systému monitorování a evaluace, který pomůže sledovat kvalitu a dostupnost služeb.
- Spolupráce: Projekt je realizován ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
- Financování: Projekt je financován Evropskou unií prostřednictvím Nástroje pro technickou podporu (TSI).
- Význam pro děti: Kvalitní předškolní vzdělávání a péče jsou klíčové pro rozvoj dětí a překonávání sociálních nerovností.

Krátké shrnutí projektu naleznete zde.
Podrobné výstupy z projektu naleznete zde