Příběhy panenek | UNICEF Česká republika

Nastavení cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které nám pomáhají zajišťovat funkčnost webu. Více o cookies

Příběhy panenek

Publikováno dne 01.09.2021

Liběna Rochová: Příběhy panenek

Jedna panenka, jeden umělec, jeden příběh, jedna výloha.

To je heslem instalace Příběhy panenek, která je volně přístupná během celého října v Pasáži českého designu v Praze.

Myslím, že se podařila ojedinělá výstava. Své příběhy k panenkám vypráví renomovaní umělci a designéři. Všichni tvůrci nabídku přijali okamžitě. Velmi si vážím jejich empatie a energie věnované na pomoc dětem, které nemohou žít bezstarostný život dítěte.”

Liběna Rochová

Liběna Rochová je patronkou charitativního projektu Adoptuj panenku a zachráníš dítě. V rámci tohoto projektu děti i dospělí z celé ČR vyrábí látkové panenky podle střihu, který UNICEF ČR poskytuje. Součástí projektu jsou také každoročně pořádané benefiční aukce panenek předních umělců a známých osobností. S každoroční aukcí panenek pro UNICEF pomáhá Liběna Rochová již 19 let. Za tuto dobu se díky vydraženým panenkám podařilo získat na podporu očkovacích programů UNICEF celkem 17 292 100 Kč, díky nimž mohlo být v nejchudších zemích světa proočkováno 28 820 dětí proti šesti smrtelným dětským nemocím.

Umělecké kompozice jednotlivých výloh připravili tito autoři:

Marek Cpin | Jan Činčera | Eva Eisler | Vendula Chalánková | Petr Písařík | Jan Plecháč | Jakub Pollág | Magdalena Rochová | Kateřina Šedá | Michaela Tomíšková & studio Dechem

OLO

vypráví studio DECHEM

Efeméra

Melancholicky laděná instalace vypráví příběh panenky – vázy, jejíž život utíká rychleji než život ostatních. Je zrozena jako panenka – dívka, zahalena do tenké vrstvy jemných šatů. Každý den zestárne o několik let a na jejím těle přibyde další vrstva oděvu, až se z něho vytvoří velká a nádherná róba, jejíž tíhu je však těžké unést. Panenka – žena již ví, jaký osud ji čeká, ale přesto sní o tom, jaké by to bylo vyrůst a žít jako všichni ostatní. Postupně pod tíhou róby slábne, až je jí zcela pohlcena a róba se promění v tvrdou schránku, která má podobu vázy. Vázy stejně něžné a křehké jako byla panenka, ale pevné a silné.

Studio DECHEM se zaměřuje na design a výrobu založenou na tradičních technikách ručně vyráběných skleněných produktů a světelných instalací. Navazují na historii českého sklářství za použití současného tvarosloví. Do instalace zapojili svůj nejznámější produkt – vázu Bandaska, kterou propojili s příběhem panenky. Instalace: Michaela Tomišková, Jakub Janďourek, Lisa Wübbeler, Klára Janypková

Panenka Olo byla v roce 2010 vydražena za 45 000 Kč a zachránila 75 dětí.

PLSTĚNKA

vypráví Jakub Pollág

Panenka Plstěnka je zasazena v snové imaginární krajině, která je spíše než parafrázi na domeček pro panenky – městem / krajinou pro panenky.

Jakub Pollág založil surovou a poctivou designovou značku Zeitgeist limited. Designér, který po deseti letech služby tomuto odvětví přesunul své zaměření na vývoj a výrobu mimořádných produktů na místní úrovni. Jeho stále se měnící portfolio sahá od osobních předmětů, interiérových předmětů až po zakázkovou práci v interiéru. Všechny výrobky jsou vyráběny v limitovaných kolekcích, kde je sériové číslo součástí příběhu každého výrobku.

V roce 2013 si získal v Czech Grand Design cenu Objev roku. O něco později v roce 2016 získal cenu Designér roku. V roce 2017 na Elle Decoration International Design získal ocenění „Nábytek roku“.

Panenka Plstěnka byla v roce 2011 vydražena za 35 000 Kč a zachránila 58 dětí.

BĚLA OTRHANÁ

vypráví Jan Činčera & synové Kryštof a Matěj

Jan Činčera, přední obalový designér, je dlouholetým předsedou poroty soutěže Mladý obal. Absolvoval Střední průmyslovou školu grafickou, obor Zpracování papíru a obalová technika. Zásadní pro něj bylo setkání s J. H. Kocmanem v roce 1983, který mu ukázal, že papír je nejen průmyslový, ale i poetický materiál. Jeho názor je pro něj důležitý dodnes. Do revoluce pracoval ve Středisku obalového inženýrství Pražských papíren. Po revoluci pedagogicky působil na Akademii výtvarných umění jako asistent profesora Miloše Šejna v ateliéru konceptuální tvorby, v té době se zajímal především o autorský papír a knihu. Roku 1994 založil s manželkou Zorou Studio, které provozují dodnes. Často spolupracuje na designu obalů pro výrobky jiných designérů: Jiřího Pelcla, Evu Eisler, Ronyho Plesla, Olgoj Chorchoj a mnoha jiných.

Panenka Běla Otrhaná byla v roce 2012 vydražena za 57 000 Kč a zachránila 95 dětí.

SPÍCÍ RŮŽENKA

vypráví Marek Cpin

Instalace Šipkové Růženky je pro mě zhmotněním mýtu o spící dívce, obrazivým snem spící duše, která ztrácí a hledá svůj osud.

Marek Cpin vystudoval scénografii v letech 1997-2003 na brněnské JAMU. Na svém kontě má více než 100 realizací scénických a kostýmních výprav po celé ČR a na Slovensku. Je stálým spolupracovníkem Jana Mikuláška, pracovně se potkal s režiséry Martinem Františákem, Danielem Špinarem, Michalem Dočekalem, J. A. Pitínským, Martinem Glaserem a dalšími.

Za svoji domovskou scénu považuje divadlo Na zábradlí, kde od roku 2013 působí v tvůrčím týmu s Janem Mikuláškem, Dorou Viceníkovou a Petrem Štědroněm.

Devětkrát byl nominován na cenu Alfréda Radoka a Ceny divadelní kritiky v kategorii scénografie roku, dvakrát (Požitkáři, 2014 a Mýcení, 2018, oboje v divadle Na zábradlí) ocenění získal. Dvakrát byl nominován na filmovou cenu Český lev za nejlepší kostýmy.

Spolupracuje s francouzským módním domem Hermés, klenotnickou značkou Roberto Coin a Preciosou.

Panenka Spící Růženka byla v roce 2012 vydražena za 10 000 Kč a zachránila 16 dětí.

SLEČNA GRYGAROVÁ

vypráví Vendula Chalánková

Na panence se mi líbí, že odkazuje k dílu Milana Grygara. Chtěla bych aby pokojíček pro slečnu Grygarovou byl přísně geometrický. Mělo by jít o interpretaci interpretace.

Vendula Chalánková patří v současnosti mezi nejvýznamnější české výtvarníky. Známá je svými cynickými komiksy, o kterých odborníci tvrdí, že jsou černější než tma. Žije střídavě v Troubkách nad Bečvou a v Brně. V roce 2006 absolvovala Fakultu výtvarných umění. Ateliér Environment u Vladimíra Merty a Mariana Pally. První samostatnou výstavu měla v roce 2001 v brněnském Kabinetu múz. Dosud její díla hostily galerie u nás, na Slovensku, v Německu, Maďarsku, Anglii, Bosně a Hercegovině, Chorvatsku a v Japonsku. V roce 2006 získala Cenu Nadání Hlávkových a v roce 2009 ocenění Zlatá stuha za knihu O červené karkulce. Je zastoupena ve sbírce Národní galerie, Moravské galerii, sbírce Marek, v Galerii výtvarného umění v Chebu, Muzeu umění Olomouc a Museum für Angewandte Kunst ve Vídni.

Panenka Slečna Grygarová byla v roce 2014 vydražena za 75 000 Kč a zachránila 125 dětí.

SLEČNA PARTITURA

vypráví Petr Písařík

Mým záměrem bylo integrovat všechny prvky: panenku, její jméno a prostor do jediného, mnoho významového díla se zvukovým doprovodem.

Petr Písařík pochází z Třeboně je absolventem Akademie výtvarných umění Praze ateliérů Stanislava Kolíbala, Milana Knížáka a Aleše Veselého. Je jedním ze zakládajících členů umělecké skupiny Pondělí. Žije a pracuje v Praze. Jeho návrh stanice metra D pro Metrostav Praha se v roce 2019 umístil na 2. místě. Jeho dílo je zastoupeno ve sbírkách Národní galerie, Alšově jihočeské galerie, GASK, Richarda Adama.

Panenka Slečna Partitura byla v roce 2015 vydražena za 55 000 Kč a zachránila 91 dětí.

VENDULKA P.

vypráví Kateřina Šedá

Kateřina Šedá (1977) je česká vizuální umělkyně, jejíž práce má blízko k sociální architektuře. Ve své práci zaměřuje na sociálně koncipované akce, při nichž často zaměstnává stovky nebo tisíce osob, které nemají s uměním nic společného. Experimenty s mezilidskými vztahy mají za cíl vyvést zúčastněné ze zažitých stereotypů nebo sociální izolace. Je autorkou mnoha sociálně koncipovaných projektů, které realizovala v České republice i v zahraničí. Její práce obdržela řadu ocenění – Architekt roku, Magnesia Litera, TAKU Production Prize (Finsko), Contemporary Art Society Award (Velká Británie), Cena Jindřicha Chalupeckého (Česká republika) a další. Vydala přes třicet knih a publikací, v nichž detailně mapuje jednotlivé projekty.

Panenka Vendulka P. byla v roce 2016 vydražena za 90 000 Kč a zachránila 150 dětí.

OLUŠ

vypráví Jan Plecháč

„Dobrosrdečnost“ – instalace reflektuje láskyplné konání iniciátorky celého projektu, paní Liběny Rochové.

Jan Plecháč se se svým kolegou Henry Wielgusem poznali během studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, tam také poprvé spolupracovali. Ve své práci, která se pohybuje na hraně mezi designem, architekturou a uměním, se snaží nacházet nekonvenční cesty a souvislosti, ze kterých tvoří nové příběhy. Založili studio Jan and Henry, které se zaměřuje na návrhy průmyslového designu, nábytku, interiérů a architektury. Již více než deset let vystavují na nejrůznějších místech světa, spolupracují s předními galeristy a výrobci nábytku a osvětlení.

Panenka Oluš byla v roce 2018 vydražena za 110 000 Kč a zachránila 183 dětí.

MEI

vypráví Magdalena Rochová

MEI_ŽIVOT_BYTÍ_MEZI NEBEM A ZEMÍ_INSPIRACE_CESTA_STOUPÁNÍ_JAPONSKO

Magdalena Rochová společně s Radkem Jarouškem žijí architekturou. Jejich architektonické studio navrhuje městské i venkovské domy, novostavby i rekonstrukce. Zajímá je soudobé architektonické pojetí, ale nezříkají se ani tradičních forem. Vychází z charakteru místa. Kladou důraz, aby nový dům souzněl s okolím a stal se nejenom přirozeně působícím prvkem, ale také obohacením dané lokality.

Ateliér získal řadu ocenění. V roce 2011 cenu Grand Prix Obce Architektů v kategorii rodinný dům. V roce 2016 se stali Absolutním vítězem v soutěži Interiér roku 2015 a vítězem kategorie veřejný interiér. V roce 2018 byli nominováni mezi 33 staveb na Českou cenu za architekturu. V roce 2019 se stali Finalisty ceny Interiér roku 2018 v kategorii rekonstrukce. V roce 2020 byli finalisty Grand Prix Architektů. V roce 2021 byli nominováni kurátory ArchDaily.com na cenu ArchDaily 2021 Building of the Year Awards. V roce 2021 byli nominováni na Českou cenu za architekturu.

Od roku 2003 každým rokem pro UNICEF v rámci projektu Adoptuj panenku a zachráníš dítě navrhuje scénografii pro benefiční aukce panenek známých osobností.

Panenka MEI byla v roce 2019 vydražena za 85 000 Kč a zachránila 141 dětí.

DAYO – PŘICHÁZEJÍCÍ RADOST

vypráví Eva Eisler

Ki no Tsurayuki(nar. 872 n. l. v období Heian v Japonsku)
Cesta zpátky

Jak málo o tom vím,
co lidské srdce skrývá.
Po letech zase navštívím stará místa,
pod stromem v květu je vůně z mládí
tak průzračně čistá.

Eva Eisler se pohybuje v oblastech volného umění, uměleckého šperku, nábytku a interiérových doplňků, interiérového a výstavního designu, a rovněž v kurátorské a pedagogické činnosti. Od roku 1987 vyučovala na vysokoškolských institucích jako jsou New York University a Parsons School of Design v New Yorku a v současné době je vedoucí ateliéru K.O.V. na UMPRUM v Praze. Její tvorba, za kterou získala řadu významných ocenění, je zastoupena v mnoha veřejných a soukromých sbírkách ve Spojených státech, v Evropě i v Asii.

Panenka Dayo – Přicházející radost byla v roce 2020 vydražena za 45 000 Kč a zachránila 75 dětí.

Výstavu inicioval pan Miroslav Uřičař, filantrop a letitý sběratel panenek Liběny Rochové.

Instalace se koná pod záštitou guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka.

Děkujeme Pasáži českého designu za bezplatné poskytnutí prostor pro uspořádání výstavy.

Vaše pomoc je pomocí dětem
Takto můžete pomoci:
Vaše pomoc je pomocí dětem
Takto můžete pomoci: