Publikováno dne 05.04.2023
Již třetí ročník oblíbené aukce knih právě probíhá na webu www.aukceunicef.cz. Draží se 32 podepsaných knížek. Uvnitř každé z nich je ukrytý osobní dopis věnovaný výhradně čtenáři, který knihu získá.
Česká pobočka UNICEF ve spolupráci s nakladatelstvím Argo, knihkupectvím Kosmas, Albatros Media a společností MauMau oslovila české spisovatele a spisovatelky. Ti věnovali svá díla do benefiční aukce, jejíž výtěžek podpoří vzdělávací programy UNICEF.
“Život je pestrý a různorodý. Proto jsme volili pestrost a různorodost i my, aby si opravdu každý čtenář našel to pravé,” komentuje letošní výběr knih a autorů Pavla Gomba, ředitelka českého UNICEF. “Dražba potrvá do 23. dubna, kdy si připomínáme Světový den knihy. Veškerý výtěžek poputuje na vzdělávání dětí v krizových oblastech světa, kde miliony děti stále ještě nemohou chodit do školy. Už za 255 Kč, což je vyvolávací cena každé knihy, zajistí UNICEF kompletní školní výbavu pro jednu holčičku nebo chlapečka.”
Součástí aukce je také originální Maurerova bedna, která kromě knihy Glosy Pavla Maurera ukrývá spoustu dobrot, které ocení nejen milovníci dobrého jídla a pití. Nechybí ani oblíbení Lichožrouti, půvabný příběh o zlodějích ponožek, na jehož motivy vznikl stejnojmenný animovaný film. Ve výběru je také román Bílá Voda Kateřiny Tučkové, spisovatelky oceněné cenou Magnesia Litera, nebo kniha Švédské stoly aneb Jací jsme vyslance dobré vůle UNICEF Michala Viewegha.
Součástí aukce Tajný dopis čtenáři jsou tato díla:
Ibka (Petra Braunová) | Hrdý Budžes (Irena Dousková) | Jeřabinový dům (Marie Hajdová) | Příběh Františky aneb Hledání ztracených barev (Marie Hledíková) | Ada (Veronika Jonášová) | Vraní oko (Michaela Klevisová) | Duše květů: To nejkrásnější z našich luk a zahrad (Pavlína Kourková) | Retro příběhy (Blanka Kovaříková) | Čarodějka a Zlatý elixír (Petra Kubašková) | Mexikopedie 2: Abecedář mexické kultury (Eva Kubátová) | Architektura kreativního myšlení: Jak přeměnit vzdušné zámky v mrakodrapy (Eva Le Peutrec) | Co vás v dějáku nenaučili: Podle podcastu Příběh, který se opravdu stal (Markéta Lukášková) | Poslední zapálí vesnici: Válka v Náhorním Karabachu (Lenka Klicperová, Markéta Kutilová) | Maurova bedna (MauMau) | Lichožrouti (Galina Miklínová, Pavel Šrut) | Surový tvar (Lukáš Palán) | Proč Alláh stvořil kalašnikov (Pavel Pawluscha Novotný) | Dům bez zrcadel (Iva Pekárková) | Život po Kafkovi (Magdaléna Platzová) | Deník Věrky Kohnové: Jak ráda bych tak zůstala (Jana Poncarová, Jiří Sankot) | Mají v nebi skleničky? (Martina Preissová) | Dějiny lidí (Martin Rychlík) | Hafani: Madla a já; Hafani 2: Madla, já a ďas (Monika Seidlová) | Klub divných dětí (Petra Soukupová) | Nulorožec (Petr Stančík) | Šelma (František Šmehlík) | Bílý pramen (Klára Teršová) | Bílá Voda (Kateřina Tučková) | Odvrácená strana matky; Odvrácená strana matky podruhé (Monika Valentová, Martin Veselovský) | Pomoc dětské duši: Rady pro rodiče, když dítě volá SOS (Alena Večeřová Procházková) | Švédské stoly aneb Jací jsme (Michal Viewegh) | Ty chladné oči (Scarlett Wilková)
Knihy jako šance na lepší budoucnost
Čtení není jen velké duševní dobrodružství nebo zábava, ale znamená i šanci na lepší život.
Vyvolávací cena každé knihy je symbolicky stanovena na 255 Kč, což je částka, za kterou můžeme pořídit základní školní výbavu pro jedno dítě v nejchudších zemích světa.
V tento okamžik chybí ve školních lavicích nejméně 59 milionů dětí po celém světě. Důvody, proč tyto děti nemohou chodit do školy, jsou různé: narodily se do nejchudších rodin, a tak musí místo školy pracovat. Žijí v oblastech, kde není bezpečno, jejich školy zničila válka nebo přírodní katastrofa. Menší šance na vzdělání mají také sirotci, děti s postižením a dívky, které byly jako děti provdány.
UNICEF věří, že každé dítě, chlapec i dívka, má právo chodit do školy, získávat vědomosti a rozvíjet se. Vzdělání je investicí, která má přínos nejenom pro dítě a jeho rodinu, ale také pro celou společnost. Zachovat kontinuitu vzdělání je důležité i v situacích katastrof a válečných konfliktů. Dětem totiž školní výuka poskytuje pravidelný denní režim, kontakt se spolužáky, možnost mluvit o prožitých traumatech. Součástí krizových programů UNICEF jsou proto kromě humanitární pomoci také formální a neformální vzdělávací programy.